Как да излезем от капана на тревожността?

„От известно време се събуждам сутрин с тревога. Осъзнавам, че не ми се става от леглото, когато прехвърля ангажиментите за деня. Денят ми започва с главоболие. До късния следобед ми е лошо и се чувствам много зле. Не мога да работя пълноценно, мъжът ми се сърди, а децата са принудени да вършат домакинската работа. Чувствам се в безизходица. Правих си всякакви изследвания, но накрая един лекар ме посъветва да се свържа с психолог. Как да се справя? Трябва ли да посещавам психолог?“
Л. Р., гр. Бургас

Това, което споделяте е доста често срещан проблем в последните години, особено при жените. Какви са причините и как сте стигнали до тук е необходимо да се изследва. Разговор със психолог ще ви помогне да се ориентирате в причините, да подредите хаоса от въпроси, след това ще спадне и тревожността. За да намерите решение за справяне със ситуацията е добре да потърсите професионална психологическа помощ. Засега ще се опитам да върна към вас информация, която ще ви помогне да мислите.

Само за един ден, ако се дистанцирате от ежедневието си и погледнете от страни ангажиментите си и колко енергия влагате в тях ще разберете част от причините и психосоматичните проявления. Това може би е гласът на умората и страхът да пуснете контрола в ежедневието, както и неспособността да поискате помощ. От друга страна, тревожността заради недоволството от ситуацията, която показва съпругът ви, също е психологически натиск. Каквито и ежедневни ситуации да стоят в основата, със сигурност под тревожността и психосоматичните проявления прозира страх. Когато дълго време човек върши различни по вид дейности и ако те са изтощаващи физически или психически може да бъде причина за психическа умора.

Синдрома бърнаут е състояние на емоционално прегаряне от неспособността на човека да се дистанцира и разсейва от възложените задачи и отговорности. Тези задачи са или по принуда отвън или по принудата на вътрешните правила и амбиции на личността. Обикновено хората, които стигат дотук имат висок праг на търпимост и нисък праг на емоционална чувствителност. Психическото претоварване, съчетано с амбицията нещата да се случат на всяка цена по най-добрия начин, е в основата. Цената понякога може да бъде твърде висока и очевидно вие сега я плащате.

Трудно е от въпроса ви да се разбере дали синдрома на емоционално прегаряне е професионално или е свързано с домашни задължения, но определено прозира в състоянието ви. Не е изключено да става въпрос и за развита патологична тревожност, а причините се крият във възприятията и отношението към ситуациите, в които човек попада. Последващите тревоги, чувство, че нещо изпускате или нещо лошо може да се случи, страх, че няма да се справите се проявяват във физически симптоми, но това са само следствия. Тревожността винаги е сигнал за опасност. Тя е свързана със страх от мислите, заради които е тревожността. Обикновено тези мисли са опасения за бъдещето или негативно очакване от ситуациите. Страхът и тревожността се проявяват в дейностите и така се получава омагьосан кръг, който изтощава тялото и психиката.

В момента можете да направите няколко неща. Да си вземете отпуск от работа, да си дадете почивка на ума и да започнете да преосмисляте ежедневието си. Какво можете да отмените или в какво може да помолите някой от близките ви да помогне. Намерете смисъл в нещата, които вършите и си намерете дейности, които да създават емоции на радост и щастие. Но най- важното – човек, който задава въпроси е готов да работи върху себе си. Използвайте част от вътрешния си ресурс за опознаване на потребностите и грижа за себе си. После си позволете да си отделите време. Така ще бъдете пълноценни за себе си и за другите.

Друг е въпросът, че не могат и не знаят как да релаксират. Перфекционистите смятат, че да се свърши работата най- добре, трябва да си я свършат сами. Не са способни да оставят другите да им помогнат и се нагърбват с всичко, като си мислят, че никой не би могъл да я свърши по- добре от тях. Само, че в стремежа си да правят най-доброто, често изпускат момента, в който не усещат, че тялото и психиката им са претоварени. Когато това се случи, хората се чувстват объркани, със затлачени мисли, влошена памет и преуморено тяло. Работата, която ги чака, а не могат да свършат, им носи силна тревожност.

Тревожните мисли, съчетани със страх, могат да се превърнат в натрапливи мисли, които да доведат човек да силно отчаяние.

В този случай е добре да посетите психолог, за да получите адекватна професионална помощ. Преди да се стигне до подобни състояния и човек да е принуден да потърси професионална помощ може да си помогне сам, като започне да мисли малко и са себе си. Първото най- важно нещо е човек да си прецени способностите и прага на психическата и физическа поносимост. Най-лесно е като си разпредели ежедневните дейности в ума и правилно разчете времето за тях. Поне два пъти на ден, човек да има по един час за физическо и психическо разтоварване. Физическо – спорт, йога, разходка или др., психическо – релаксации, медитации, разходка сред природа, хобита или любими занимания. От изключително значение е човек да има усещането за себеудовлетвореност. Добре е всеки да е наясно, че на най-важно е единствено запазването на живота и на психическата цялост. Всичко друго е променливо, непостоянно и цената може да бъде психически проблем.

Погледнато от гледна точка на ангажиментите – те никога няма да свършат и времето никога няма да стигне. Така, че изборът е в човека- до колко бих могъл да си позволя това и до колко са ми нужни. Хубаво е да имаме усещане за потребностите си и способност да си позволяваме осъществяването им.

С уважение,
Виктория Богданова- психолог и психотерапевт

Тревожността- психологическата чума на 21 век

„Здравейте! Пиша по повод рубриката: „Въпроси към нашите специалисти“. В последните години живота ми става все по апатичен. Нищо не ме радва. До скоро се притеснявах за всичко и не ме свърташе на едно място, а сега ми е все едно и не ми се прави нищо. Преди няколко години преживях смъртта на майка ми и от тогава по някога се чувствам неадеквтен на работното ми място. Дълго търсих добър психолог без дори да знам дали ми е нужен.“

Запознай се с чудовището под леглото ми

„Здравейте! Детето ми е на 4 години и се плаши от всичко. Понякога не знам как да реагирам и защо изобщо се страхува от някакви дребни неща. Понякога се буди от лоши кошмари и трепери цялата. Дали страхът изобщо може да се превъзмогне или ще си остане винаги така уплашена?“

Характерни черти на силно обичащата жена (Част 1)

„Параноя на страстта“ е книга – бестселър, която адресира всички жени, които са попадали или все още са в капана на връзка, отнемаща им повече, отколкото даряваща с любов и нежност. Готови ли сме да продължим заедно с партньора си, дори след като установим, че сме несъвместими? Чии потребности слагаме на първо място – своите или чуждите? Попадаме ли на един и същи типаж мъже, сякаш лошият късмет ни „преследва“ където и да отидем? Робин Норууд, американски брачен и фамилен терапевт, описва характерните черти на една силно обичаща жена, като разчита на дългогодишния си и разнообразен опит със свои клиенти.

Как да разпознаем депресията при деца и юноши?

„През последните 20 години специалистите в областта на психичното здраве полага съвместни усилия за разпознаване и по-добро разбиране на разстройствата на настроението при деца и юноши. Някога лекарите смятаха, че децата и юношите не притежават психичната зрялост, необходима за развитие на депресия…“

Мастилените петна на Роршах

Психоанализата е психологична теория за несъзнаваното разработена и развита от австрийския невролог и психиатър Зигмунд Фройд. Наричат го бащата на психотерапията, защото неговите теории са в основата на психотерапевтичния подход. Психоанализата присъства и в психологията като метод, с който да се анализират несъзнаваните процеси. На тази база са създадени проективни техники, които подпомагат психотерапевтичния процес.

Oпознайте чертите на Вашия характер!

Oпознайте чертите на Вашия характер!
Искате по-добре да си изясните какъв е вашият характер? Тогава отговорете на 12-те въпроса – по 3 във всяка група. Отговорете кратко с „да“ или „не“.

Решителен ли сте?

Решителен ли сте?
Това е важен въпрос. Нерешителността на хората води до доста сериозни проблеми. И така – решителен ли сте? Отговорете на въпросите на нашия тест и, надяваме се, ще опознаете себе си още по-добре. От предложените варианти на отговорите – А, Б, В, Г, Д, Е – изберете един.

Тревожност и паническо разстройство

Тревожността, за едни тъмната перелина над ума, e предшественица на неприятните мисли. За други – тихата предвестница на усещането, че нещо лошо ще се случи. Кои са най-честите тревожности и как изглеждат? Част от отговорите по тези въпроси отговарят психолози от „Инсайт“- Психология и психотерапия за деца и възрастни.

Хиперактивност и дефицит на вниманието при децата

Хиперактивност и дефицит на вниманието при децата – това е темата на седмичния ни разговор. Какво значи това състояние? Дали детето просто не е палаво и невъзпитано? Има ли нужда от специални грижи? На тези въпроси отговаряДияна Комнева, психолог на деца и юношив „Инсайт“.

Намерете ни на адрес

гр.Бургас, ж.к.“Лазур“, ул.“Калофер 29″, бл.155

Имейл

insait.ipm@gmail.com

Работно време

делнични дни: 09:00- 20:00
почивни дни: 10:00 – 17:00

Форма за контакт

Разрешение

Запази своя час