8 позитивни послания към детето, които ни спестяват нерви и изграждат стабилна връзка

Беше една от онези сутрини. Мария пак закъсняваше за работа, а седем годишният й син играеше на таблета в леглото си.

„Мартиии, хайде ставай вече, закъсняваме!”, провикна се тя от кухнята. От Марти не се чу и думичка. „Мартине, стига си играл на таблета, ставай бързо да не дойда!”. Отново тишина. Ядосана и без капка търпение, Мария се запъти към детската. Със скок достоен за медал, тя преодоля купчината Лего и стикита в средата на стаята и застана заплашително над леглото.

„МАРТИНЕ, ти глух ли си? Оставяй таблета веднага и се обличай за училище! Няма само заради теб да закъснявам всеки път! Как може да си толкова безотговорен! То бива бива амааа…”

Ако тази сцена Ви се струва позната – Вие сте на правилното място!

В такива моменти силно се разгневяваме и казваме неща, които децата ни никога не бива да чуват, дори когато са виновни или „си го заслужават”. Трудно е да се контролират тези автоматични и заучени закани, тъй като са дълбоко вкоренени в нашата психика от обществото и неговите възпитателни методи. А и често стресът ни идва малко в повече. Може да чуете „Слушай какво ти казвам или ще те нашамаря!” на всяка детска площадка или кафе, за жалост понякога заплахи се използват и от педагозите в училищата и детските градини. Гарантират почти всеки път мигновен успех – детето млъква, поглежда виновно надолу и се подчинява пред авторитета.

В отчаянието си много хора се обръщат към нас с въпросите „Как да го/я накарам да ме слуша?”, „Какво да направя, нищо не върши работа?”, „Кажете ми работеща техника, за да ми се подчини!”. Разбираме Ви! Затова ние ще Ви дадем осем примера за позитивни и утвърждаващи детската личност послания, които повтаряни често ( точно толкова, колкото и негативните) имат НЕВЕРОЯТЕН ефект върху поведението и самочувствието на детето!

    • „Разбирам, че вниманието ти е на друго място, но бих желал/а да ме изслушаш!” Ако детето прави едно и също нещо въпреки забраната или съвета да не го прави – бъдете търпеливи и спокойно обяснете причината и позитивните резултати, които би постигнало, ако ви послуша. Важно е да не мрънкате и да не назидавате – приятният тон и усмивка вършат чудеса!
    • Не подронвайте авторитета на другия най-важен човек за Вашето дете – неговата майка или баща. Така наранявате неговата личност, тъй като в душата си то е еднакво лоялно и към двамата си родители. Съсредоточете се в позитивните качества, които е наследило детето: „Колко си строен и красив като баща си!”, „Как прекрасно пееш – също като майка си!” и т.н. Същото важи и за неговите баба и дядо, учители и възрастни хора, които искате то да уважава и обича.
    • „Знам, че обичаш да правиш музика с лъжиците по масата, ще ти дам възможност да се забавляваш по-късно!” Децата се увличат бързо в дейности, които са нови и интересни за тях, но понякога ние не сме много доволни от техните открития. Забележете как се чувства детето, докато прави това, което искате то да прекрати и го заменете с друго, което ще му осигури същите емоции, но е удобно и приемливо за Вас. Дайте му право на избор измежду два такива алтернативни варианта – така ще привлечете вниманието му по-ефективно.

    • „Почувствах се наранен/а от действието ти, но вярвам, че ще можем да намерим правилното решение и за двама ни!” Децата често не съзнават как и чрез кои свои действия могат да засрамят или засегнат възрастния или другарчето си. Те трябва да бъдат внимателно въведени в емоционалния свят на другия човек и да им бъде обяснено защо и как е правилно да се държим с другите. Така по-лесно и естествено ще могат да упражняват чувството си за емпатия.
    • „Излей емоциите си, ако се чувстваш тъжен/на! Като се поуспокоиш, можеш да ми споделиш какво те е натъжило!” Потискането на емоции е вредно за психическото и физическото състояние на детето Ви. Ако плаче и не иска да върви, а Вие бързате – поспрете само за малко. Попитайте го как се чувства и го поощрете за споделената емоция. Така ще си спестите време и ще укрепите връзката на детето с Вас и с неговия емоционален свят.
    • „Това, което направи беше неприемливо и сега трябва да поемеш последствията от това. Можеш да избереш – днес или няма да гледаш телевизия, или няма да играеш на таблета.” Нека наказанието да е свързано с нещо, което не е жизненоважно за детето като храна, игра ( която може да се случи вкъщи и с подръчни материали – рисуване, лего, пъзел и т.н.) и контактът с родителите и приятелчетата ( „Ще стоиш сам, щом не можеш да си играеш правилно” – така то няма как да се научи да играе „правилно”).
    • „Измислих нова и супер интересна рецепта, която да направим довечера и мисля, че ще ни хареса! Ще се нуждая от твоята помощ!” Когато детето е помогнало с вечерята, би било по-склонно да опита от „това зеленото”, което е по-полезно за него. Вместо да акцентирате върху вредата от сладкото и бързите закуски – заинтересувайте го от ползата на здравословната храна през неговото активно участие!

  • „Знам, че скоро ти предстои тест по математика! Аз вярвам в теб и твоите възможности и знай, че ако се нуждаеш от помощ – ще се справим заедно!” Важно е да позитивирате детето, ако изпитва трудности по определен предмет – поощрявайте успехите му и му предлагайте помощта си при неуспехите. Важно е да усеща подкрепа и да се запази интереса му към трудността както при предизвикателство, което ако премине – ще изпита гордост от усилията си!

Не забравяйте да обливате ежедневно детето си с любов! Казвайте му колко интересен човек и колко ценен и важен член от семейството е. Повтаряйте му, че е умно, красиво и добро дете и колко приятно се чувствате в неговата компания!

Думите притежават енергия, която може да сътвори чудеса с Вашето дете! Тяхната сила ще го изгради и утвърди и ще му помага, когато преминава през трудни моменти! Заредете децата си с позитивизъм и ентусиазъм и просто ги гледайте как разцъфват!

„Децата трябва да бъдат научени как да мислят, а не какво да мислят.“ Маргарит Мид

С уважение,
Ангелина Меранзова – психолог на деца и тийнейджъри

Тревожността- психологическата чума на 21 век

„Здравейте! Пиша по повод рубриката: „Въпроси към нашите специалисти“. В последните години живота ми става все по апатичен. Нищо не ме радва. До скоро се притеснявах за всичко и не ме свърташе на едно място, а сега ми е все едно и не ми се прави нищо. Преди няколко години преживях смъртта на майка ми и от тогава по някога се чувствам неадеквтен на работното ми място. Дълго търсих добър психолог без дори да знам дали ми е нужен.“

Запознай се с чудовището под леглото ми

„Здравейте! Детето ми е на 4 години и се плаши от всичко. Понякога не знам как да реагирам и защо изобщо се страхува от някакви дребни неща. Понякога се буди от лоши кошмари и трепери цялата. Дали страхът изобщо може да се превъзмогне или ще си остане винаги така уплашена?“

Характерни черти на силно обичащата жена (Част 1)

„Параноя на страстта“ е книга – бестселър, която адресира всички жени, които са попадали или все още са в капана на връзка, отнемаща им повече, отколкото даряваща с любов и нежност. Готови ли сме да продължим заедно с партньора си, дори след като установим, че сме несъвместими? Чии потребности слагаме на първо място – своите или чуждите? Попадаме ли на един и същи типаж мъже, сякаш лошият късмет ни „преследва“ където и да отидем? Робин Норууд, американски брачен и фамилен терапевт, описва характерните черти на една силно обичаща жена, като разчита на дългогодишния си и разнообразен опит със свои клиенти.

Как да разпознаем депресията при деца и юноши?

„През последните 20 години специалистите в областта на психичното здраве полага съвместни усилия за разпознаване и по-добро разбиране на разстройствата на настроението при деца и юноши. Някога лекарите смятаха, че децата и юношите не притежават психичната зрялост, необходима за развитие на депресия…“

Мастилените петна на Роршах

Психоанализата е психологична теория за несъзнаваното разработена и развита от австрийския невролог и психиатър Зигмунд Фройд. Наричат го бащата на психотерапията, защото неговите теории са в основата на психотерапевтичния подход. Психоанализата присъства и в психологията като метод, с който да се анализират несъзнаваните процеси. На тази база са създадени проективни техники, които подпомагат психотерапевтичния процес.

Oпознайте чертите на Вашия характер!

Oпознайте чертите на Вашия характер!
Искате по-добре да си изясните какъв е вашият характер? Тогава отговорете на 12-те въпроса – по 3 във всяка група. Отговорете кратко с „да“ или „не“.

Решителен ли сте?

Решителен ли сте?
Това е важен въпрос. Нерешителността на хората води до доста сериозни проблеми. И така – решителен ли сте? Отговорете на въпросите на нашия тест и, надяваме се, ще опознаете себе си още по-добре. От предложените варианти на отговорите – А, Б, В, Г, Д, Е – изберете един.

Тревожност и паническо разстройство

Тревожността, за едни тъмната перелина над ума, e предшественица на неприятните мисли. За други – тихата предвестница на усещането, че нещо лошо ще се случи. Кои са най-честите тревожности и как изглеждат? Част от отговорите по тези въпроси отговарят психолози от „Инсайт“- Психология и психотерапия за деца и възрастни.

Хиперактивност и дефицит на вниманието при децата

Хиперактивност и дефицит на вниманието при децата – това е темата на седмичния ни разговор. Какво значи това състояние? Дали детето просто не е палаво и невъзпитано? Има ли нужда от специални грижи? На тези въпроси отговаряДияна Комнева, психолог на деца и юношив „Инсайт“.

Намерете ни на адрес

гр.Бургас, ж.к.“Лазур“, ул.“Калофер 29″, бл.155

Имейл

insait.ipm@gmail.com

Работно време

делнични дни: 09:00- 20:00
почивни дни: 10:00 – 17:00

Форма за контакт

Разрешение

Запази своя час