Упражнения за емоционално и телесно саморегулиране

 в Психотерапия

Защо е важно да саморегулираме емоциите и тялото си?

В кабинетът на психолога често бива озвучавана следната потребност „Не знам как да овладея себе си! Като че тялото не ме слуша! Имам нужда да имам власт над емоциите си!“ Част от здравата връзка „тяло-ум“ е именно разбирането на сигналите и нуждите на тялото ни.

Развивайки се като малки деца, нуждите ни се удовлетворяват и регулират от възрастните. Научаваме се как да се грижим за себе си от начина, по който сме били обгрижвани. Грижовното докосване, емпатичната прегръдка или утешителният глас на родителя ни помага да се научим да се саморегулираме. Това е важно особено, когато имаме силни емоции или сме стресирани. Когато тялото научи, че стресиращи моменти или състояния на тялото не са посрещани подобаващо, или биват посрещнати с агресия, страх или заплаха, тези регулиращи функции не се интернализират (научават) по подходящ начин.

Какъв е резултатът от това?

Резултатът е раздразнителност и неразбрани, или объркващи симптоми на тялото, а това може да доведе до силна тревожност или депресия. Например:

Дете е уплашено от внезапен шум и започва да плаче. Родителят посреща плачът с раздразнение, поради силната си умора, стрес или други неприятни за него обстоятелства. В резултат детето не бива успокоено, а напротив – страхът се засилва, но вече от втори източник. Тялото му отчита тази последователност от събития – „страх -> гняв -> страх“ и ако тази верига бива затвърждавана в достатъчен брой ситуации, се превръща в устойчива.

Какво можем да направим за да превъзпитаме тялото си?

Да се научим да разпознаваме необходимостта от саморегулиране и да превъзпитаме отговорите на тялото си към стреса, са критични за здравето и благосъстоянието ни. Здравословното саморегулиране е познаването на своето тяло, разчитането на неговите сигнали, знанието как да се реагира, когато стресът се повиши.

Колкото повече научаваме как да повишаваме капацитета си за саморегулиране, толкова по-находчиво и творчески можем да се справим с житейските предизвикателства. Когато можем да подобрим саморегулирането си, подобряваме и ученето как да се справяме с редица емоции. Функциониращото саморегулиране зависи от способността да сме „тук и сега“ и да бъдем отразяващи действията, мислите и поведението си.

Тази върховна способност на префронталния кортекс може да бъде подобрена чрез култивиране на силно развито чувство/усещане за тялото си. Колкото повече умеете да чувствате и преживявате в настоящето и да регулирате отговорите на физическото си тяло, толкова по-силна е тази способност.

Ще ви представим няколко инструмента, чрез които можете да се приучите как да бъде в унисон с тялото и да засилите способността си за емоционално саморегулиране. И запомнете – колкото по-щастливо е тялото, толкова по-просторен е умът и толкова по-внимателни са емоционалните решения и поведението, които предприемаме.

Изтеглете упражненията в PDF формат тук:

Упражнения за емоционална и телесна саморегулация

Не чакайте трудната ситуация, пред която сте изправени да премине „от само себе си“! Ние, психолозите от „Инсайт“ сме насреща Ви и ще Ви подкрепим с експертна психологическа грижа! Свържете се с нас!

Още полезна информация четете тук:

Процес и очаквани резултати при работата с добър психотерапевт в Бургас

7 фактора, които да вземете предвид при избора на подходящ психолог: Бургас и отвъд

Първо посещение при психолог в Бургас

 

Препоръчани статии
Showing 2 comments
  • Рости
    Отговор

    Много полезна информация, дали може да получим още такива упражнения? Може и да са на различни теми. Благодаря ви!

  • Дарина Георгиева
    Отговор

    Звучи толкова лесно изпълнимо, а за някои хора е най-трудното нещо… Добре че има психолози, които да ни помагат…

Напишете коментар

психолог-бургас