КАКВО ЗНАЧИ „ПАНИК – АТАКА“?

 в Психология на личността

„Когато за първи път получих паник атака не знаех какво се случва с мен – беше страшно, непознато състояние, мислех, че ще умра. Постоянно се притеснявам да не преживея това нещо отново. Трябва ли да посетя психолог?“

Все повече подобни въпроси превземат онлайн форуми и присъстват в ежедневните ни разговори. Паник атаките са в своя пик и засягат голям брой хора.

Какво всъщност представлява една паник атака, как да я разпознаем като такава и какво е нужно да предприемем, обяснява психологът и психотерапевт Виктория Богданова:

Паник атаките са сред най-неразбраните състояния в живота на човек. Страхът, който може да се изпита е сред най- ужасяващите преживявания. Само който ги е преживял знае какво е неконтролируем ужас и страх. Живеем във все по-изискващо и забързано време. Желанията и потребностите на хората се увеличават. Не всеки обаче е адаптивен към новия начин на живот. Човек често може да изпадне в емоционални крайности, поради неразбирането на психологическата ни половина. Повечето хора преживяват ежедневен стрес и рядко си дават сметка за вътрешните си преживявания. В забързаното ежедневие почти не се спира да помисли, да сподели с някой приятел или близък трудностите си и неусетно нараства тревожността. Този начин на живот крие психологически опасности.

 

Една от тези опасности са паническите атаки. При едно неочаквано шокиращо събитие и неспособност в този момент на психиката да се справи с тревожността, може да се отключи паническа атака. Психологическият стрес може да е продиктуван както от негативно събитие, така и от позитивно. Паническите атаки могат да се отключат в дълги периоди на продължителна тревожност, нерешени проблеми или несъзнаван страх за бъдещето. Всеки преживява различно стреса. Не всеки има психически ресурс за преработването му. Защото не сме научени на това. Реакциите на хората са свързани с техния мироглед, начин на мислене, емоционалност, характер, темперамент, възпитание, социална заученост.

Паник атаките са плашещи за нищо неподозиращата личност, защото наподобяват симптоми на инфаркт или инсулт. Наричат се панически атаки, защото преживяването е като атака – те идват рязко, неочаквано и се появяват обикновено, когато човек има усещане, че е по-спокоен. Обикновено след като е преминало травмиращото събитие, а психиката не е преработила стреса.

Какво се случва в този момент на психическо и физическо ниво:

Получава се изтласкване на емоции свързани със страх, поради неспособност да се справи човек в този момент и напрежението остава в несъзнаваната част от психиката. Човек докато се занимава с други дейности и не мисли за проблемите си, вътрешното напрежение се потиска и при психическо изтощение на организма се появява така наречената паническата атака. Заради силното психическо напрежение често по време на паническата атака, ако се премери кръвното налягане, то е високо.

Какви са физическите симптоми на паническата атака:

  • много бърз пулс и/или сърцебиене;
  • невъзможност да се поеме въздух/ чувство на задушаване;
  • изтръпване и/или безчувственост на някои части от тялото/ може да се парализират крайници;
  • стягане в гърлото и тила и/или затруднено преглъщане;
  • усещане, че всеки момент ще изгуби съзнание и/ или ще припадне;
  • чувство на неконтролируем страх – от инфаркт, от смъртта, от задушаване, припадане, полудяване и др.

Чувството отминава след 15-20 минути, но оставя физическо и психическо изтощение.

Обикновено първите няколко пъти човек не се задълбочава в причините, а в симптомите. Всъщност симптомите са подготовка на организма за борба или бягство, които умът регистрира, но се преживяват страшно заради фокуса в тях и страха, че нещо лошо се случва. Химичните вещества адреналин и кортизол са физически проявления на силен, несъзнаван страх, които с времето и с изтощение на организма се превръщат в т.нар. панически атаки. Обикновено паник атаките започват в силно стресов период – развод, загуба на работа, дипломиране, претоварване в работата, раждане и др. Но само такъв повод не е достатъчен. Паник атаката е моментът, в който чашата се препълва. За да се стигне до такава екстремност, преди това не са полагани грижи за психиката и за тялото. Причините за физическо изтощение обикновено са злоупотреба с алкохол, кафе, енергийни напитки, хранителни добавки и други стимуланти. Те са силни стимуланти, но редовната им употреба дава енергия, но това е енергия „взета на заем“ от бъдещето си и все някога идва изтощение. Недоспиването, преумората, непълноценното хранене също са опасни фактори.

Страховете се преживяват в началото само за физическото тяло. С неразбирането психологическите страхове нарастват. Тези епизоди могат да продължат с години, ако човек не осъзнае какво му се случва и защо му се случва. В началото те могат да бъдат редки, на по-голям интервал, но с времето, ако не се обърне внимание, може да зачестят. Могат да се повтарят всеки ден, после по няколко пъти на ден, докато не прерасне в психично разстройство.

Паническите атаки са опасни, защото с времето и с неразбирането им могат да се отключат други страхове, които според типа личност да доведат до депресия, хипохондрия, социална изолация, неспособност и патологичен страх. Човек може да спре да прави любимите неща в живота си. Може да спре да работи, да се развива пълноценно и да задълбае в проблемите си. Поради неразбиране съзнанието може да изкриви проблема и да го направи по-голям от колкото е в действителност.

Посещението при психолог и психотерапевт ще му помогне да осъзнае причините, които са довели до това състояние, да опознае спецификата на личността си, да формира нови стратегии за справяне със стреса, както и корекции във възприятията, реакциите и емоциите, да сформира поведение, което ще помага на човек да бъде по- адаптивен и гъвкав в ежедневието си.

С уважение,
Виктория Богданова, психолог и психотерапевт

Препоръчани статии