Самопомощ за родители: „Активни игри“
Развиват креативността, изразходват енергия и учат на нови неща малките деца!
Скъпи родители, обещах да ви запозная с няколко забавни игри, които да се харесат и на децата с доминиращо ляво полукълбо и с доминиращо дясно полукълбо! (Как учат децата с активно ДЯСНО полукълбо на мозъка?)
Ето ги и тях:
1. Игра с вода
Ако се чувствате творчески настроени, можете да обогатите играта на малки деца чрез задаване на въпроси, предизвикващи дивергентното мислене, докато те играят в басейна/морето/ваната/съд с вода. Това подпомага прекрасно развитието на креативното мислене у малките деца.
Ето някои примери за такива въпроси:
Можеш ли да направиш така, че водата в бутилката да се изстреля като водата от маркуча?
Как може да се направи лейка като душ, за да поливаме растенията?
Можеш ли да направиш така, че от една голяма капка вода да се получат множество малки?
Можеш ли да изброиш всички думи, които са свързани по един или друг начин с вода?
Можеш ли да събереш дъждовна вода? По колко различни начина?
Можеш ли да направиш така, че нещо да изглежда по различен начин, когато го сложиш във вода?
Можеш ли да намериш някои неща, които плават (или потъват) във вода?
Можеш ли да създаваш звуци под водата? Как?
2. „Инопланетяни“
Когато децата се нуждаят от раздвижване след дълго заседяване, поиграйте на следната игра:
Накарайте децата да се преструват, че са на чужда планета, където гравитацията е по-силна отколкото на земята. Нека вдигат ръце и крака, сякаш са два пъти по-тежки.
Накарайте децата да се преструват, че са на Луната, където гравитацията е много по-слаба.
Нека движат ръце и крака, сякаш са два пъти по-леки.
Накарайте децата да танцуват/подскачат, но сякаш са на различни планети (със силна и слаба гравитация)
3. „Зоологическа градина“
Тази игра може да се играе вкъщи или навън, с едно дете или в група.
Вие сте собственици на нова зоологическа градина. Искате тя да бъде пълна с колкото се може по-разнообразни животни, за да се радват вашите посетители. Затова правите „конкурс“, в който животните ще ви се представят едно след друго, а вие ще решавате дали ще го включите като вид във вашата зоологическа градина.
Инструктирайте детето/децата, че те ще трябва да влязат в ролята на животните, да имитират техните движения, звуци и поведение. Те ще бъдат викани едно по едно, като това се случва по следният начин:
– Нека влезе първото животно.– Нека влезе следващото животно. И т.н.
Целта е децата да си спомнят всички животни, които познават. Ако някое животно се повтори – казвате:
– О, вече имаме от този вид животно! Иска ми се да видя (назовавате друго животно, неизиграно до сега).
Когато децата се изчерпат е време да им припомните или да ги научите за нови видове животни:
– Иска ми се да имам в своята зоологическа градина (назовавате животното). Дали ще мога да намеря такова!
Ако децата не знаят как изглежда или се имитира това животно – включете се и вие в играта по следния начин:
– Така ми липсва (назовавате животното) в моята градина. Ще е толкова интересно да прави така (имитирате поведение и движения), да издава звуци така (имитирате звуците)! Дали ще мога да намеря такова животно?
След това насърчете участниците да повторят вашите движения.
Играта приключва, когато зоологическата градина е пълна! После нарисувайте заедно една голяма картина със всички животни, които присъстват в нея.
4. „Живи предмети“
Тази игра също може да се изпълнява или от родител и едно дете или с група от деца. Нека децата се движат свободно из стаята/двора/парка. Инструктирайте ги, че ще им задавате команди, които те трябва да изпълняват по най-артистичния и автентичен начин.
Например:
„Деца, представете си, че сте…“
Портокал, който се обелва.
Свещ, която се носи в ръка.
Бръшлян, който се увива по стена.
Два листа хартия, които се съединяват с телбод.
Ледено кубче, което се топи.
Балон с въздух, който излиза от него.
Облак, плаващ по небето, който бавно променя формата си.
Дим, излизащ от комин.
Гумена топка, подскачаща по земята.
Лодка, която е подхвърляна от вълните.
Стрела, която се изстрелва във въздуха.
Простряно пране, което се люлее на силния вятър.
Бъдете креативни и добавяйте нови и нови движещи се неодушевени предмети/явления. Позволете и на децата да проявят творчество и да използват всякакви помощни предмети/обекти, за да имитират по-добре.
Пожелавам ви весела игра, скъпи родители!
Не чакайте трудната ситуация, пред която е изправено детето Ви да премине „от само себе си“! Детският психолог е насреща Ви и ще Ви подкрепи в приключението наречено родителство!
Автор: психолог Ангелина Меранзова-Велянова, при нужда от контакт с мен натиснете тук.